08 лютого 2017

Роман Уранєк (Roman Uranjek)

13124650 591201807723235 2277506732377560453 n

13138991 588778827965533 1752766285037419411 n

13495248 614450748731674 4124894148020576492 n

13612253 617400691770013 6254279922747618787 n

13932790 634641923379223 728457798322334460 n

13938583 635662526610496 3935831359894362367 n

14232403 648706061972809 3741700887884946619 n

14440704 654358194740929 3497554116567621272 n

15203345 692821754227906 2175728358508786495 n

15541110 704007119776036 7200658194481664455 n

15697693 710054962504585 7904415816356205298 n

15727112 708725362637545 4430404385339968595 n

15740953 711803045663110 4153660976267524374 n

15826817 713010155542399 2146054202320573822 n

15873140 716479871862094 5079615224537554394 n

16003243 721141628062585 3510112169109694707 n

16142431 722647587911989 9175440946251625955 n

16195714 726917267485021 4349658828293995496 n

++

1 січня 2002 року, коли євро став офіційною валютою ЄС, Роман Уранєк намалював свій перший хрест – що перетинав нову європейську валюту. Так почався проект під назвою “Хоча б по хресту в день від 1.1.2002”: художник щодня брав до роботи образ хреста з огляду на його загальне символічне навантаження (семантичне, релігійне, міфологічне, еротичне і т.д.), яке є невід’ємною й універсальною частиною повсякдення. Так він розпочав проект, якому присвятив свою художню й ідеологічну концепцію. Концепцію, базовану на використанні книжок, журналів, фотографій, рекламних листівок… Через художнє втручання – малюнком хреста – він надає нового значення зображеному раніше. На заданих матрицях репродукцій відомих робіт чи копій із друкованих медіа Уранєк малює хрестовидну фігуру, змінюючи візуальний бік вихідного зображення і разом з тим семантику відтворених сегментів. Тут працює момент впізнавання двох елементів в одному творі: зразок-копія і втручання-оригінал, де художнє втручання витворює поле співавторства і переінтерпретації. Щодня, прискіпливо й послідовно Уранєк створює нові роботи, що відповідають його принципу: ні дня без хоча б однієї намальованої лінії.

+++

Проект розвинувся в декілька тематичних секцій, стрижнева ідея яких базована на щоденникових записах.
Однією з таких секцій є колекція книжок із фотографіями хреста, які робились щодня від 29.06.2008. Кожна книжка містить 48 світлин – тобто це 48 днів і 48 фотографій із хрестом. Це такий собі фотощоденник, який кожного дня наповнювався зображеннями хреста – реального чи створеного зумисне. Крім цього кожна книжка має хоча б один оригінальний малюнок (“Хоча б по хресту в день від 1.1.2002”).
Друга колекція – це записники з переінакшеними римськими хрестами. Це складне поєднання, оригінальний підхід художника присутній тут на кожній сторінці. Це записники для кожного року з 2005 по 2013, створений Уранєком в невпинній роботі візуальний щоденник. Ще один цикл – твори, натхненні репродукціями з монографій про мистецтво (про Люсьєна Фройда, Пабло ПІкассо, Франсиско Гойя, дадаїзм, абстракний експресіонізм, футуризм та ін.)...

уриковок тексту Горанчо Горгієвскі


Роман Уранєк, художник, народився 1961 року в Трбовлє, Словенія.  Співзасновник таких груп, як IRWIN (з 1984 року), Neue Slowenische Kunst (з 1985 року) та Novi Kolektivizem(з 2002 року). Розпочав проект “Хоча б по хресту в день від 1.1.2002” (триває дотепер). У 2005 році розпочав проект "Книжка художника 29.6.2008" та фотощоденник "Один хрест на день". Приймає участь у виставках як член групи IRWIN з 1983 (Душан Мандич, Міран Мохар, Андрея Савські, Роман Ураньєк, Борут Вогельник).