12 лютого 2017

Роботи Давида Чичкана та інші твори-жертви погромів та цензури увійдуть до нової української колекції Центру Помпіду

Українське мистецтво зробило серйозний крок до міжнародного визнання: всесвітньовідомий Центр Жоржа Помпіду в Парижі повідомив про створення українського відділу своєї колекції сучасного мистецтва. 

Як відомо, нещодавно в Помпіду відбулася виставка "КОЛЛЕКЦИЯ! Современное искусство в СССР и России 1950–2000", експозиція творів, подарованих Центру російськими колекціонерами. Центр вирішив не зупинятися на цьому і розширювати свою колекцію мистецтва східноєвропейського регіону. Україну було обрано приорітетним напрямком у цій амбітній програмі.   Рішення про започаткування українського відділу було спровоковане нещодавніми подіями і прийняте блискавично. Міжнародна група мистецтвознавців (спільно з редколегією "Просторів") останніми днями ретельно вивчала історію українського мистецтва пострадянського періоду і дійшла висновку, що найбільше культурне значення в ній мають погромлені й примусово закриті виставки та знищені художні твори. З них і було вирішено сформувати колекцію.   Відразу виникли питання, як репрезентувати знищені роботи або закриті виставки. Тут мистецтвознавці вдалися до індивідуальних рішень щодо кожної окремої ситуації.   Твори Давида Чичкана будуть представлені в пошкодженому вигляді на пробитих й розписаних графіті стінах. Викрадені під час погрому роботи можуть бути викуплені або прийняті в подарунок від молодіжних організацій невідомих патріотів.   Розпис "Страшний суд" Володимира Кузнецова буде відтворено на стіні на тій стадії, на якій роботу над ним було призупинено в липні 2013 року, потім відновлений розпис буде замальовано чорною фарбою. Після цього на чорну фарбу буде нанесений шар білої і розпис нанесуть вдруге – аби знов зафарбувати чорним. Цей процес буде повторюватися день за днем на очах у публіки, поки Мистецький Арсенал не визнає факту цензури і вандалізму, вчинених у 2013 році.   Виставку "Українське тіло" буде відновлено в залах Помпіду в повному обсязі, але ці зали будуть закриті на ключ. Цей ключ вічно зберігатиметься в кабінеті Президента Національного унiверситету «Києво-Могилянська академія», але зможе бути короткостроково виданий на вимогу представникам преси для перегляду експозиції.   Зі свого боку Міністерство Культури України виступило з ініціативою у відповідь. Спираючись на усвідомлення міжнародного престижу такої колекції, потрапляння твору до якої безумовно важливіше за його матеріальне збереження, на глибоку впевненість представників художньої спільноти, що знищення художньої роботи може бути найвигіднішою рекламою для її автора (подекуди це навіть підштовхує деяких спритних митців до автовандалізації), а також у зв'язку з катастрофічно малою кількістю розгромлених та відцензурованих в Україні художніх виставок і аболютно нерепрезентативним для українського мистецтва складом їх учасників, прийнято рішення збільшити кількість таких експозицій. Обирати виставки для руйнування та спрямовувати зусилля груп волонтерів-погромників буде спеціальна експертна комісія при Мінстерстві Культури, до складу якої увійдуть члени редколегії "Просторів".