16 грудня 2016

Це серія розмов, проведених кураторками програми «Академія. Підвалини» Курсу мистецтва Катериною Бадяновою та Ладою Наконечною – практичного дослідження контексту, який визначає функціонування закладів мистецької освіти в Україні та принципів мистецької освіти.

Цей текст – фрагмент розмови кураторок Курсу мистецтва з кількома студентами і студентками, що наприкінці минулого року висловили незадоволення рівнем освіти в Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури (НАОМА), а також поставили тактичне питання до адміністративного порядку академії, вказавши на нагальну потребу появи напряму, на якому би навчали сучасному мистецтву.

Спорадично в НАОМА з'являлися ініціативи і критичні акції, які, здається, минали без сліду, наче й не ставивши під загрозу наявний порядок речей. Проте після «Акції у дверях», яку провела студентка Альона Мамай 30 вересня 2016 р., виникла спонтанна колективність між студентством – чи може вона знайти форму, яку неможливо буде ігнорувати? 14 грудня 2016 р. студентським рухом було анонсовано «Відкриття кафедри актуального мистецтва НАОМА», а паралельно з нею відбулося акція-відкриття «Майстерні актуального мистецтва Академії» викладачем Ф. Александровичем. Напередодні на офіційному сайті Академії з'явилося спростування «Відкриття кафедри». Наразі в НАОМА діє Відкритий дискусійний клуб.

Ця розмова для нас як кураторок Курсу мистецтва актуалізувала ключову проблему, з якою ми стикаємося протягом кількох років: мистецька освіта, мистецька теорія і мистецька практика сьогодні виробляються геть в різних місцях і не можуть визначати роль мистецтва в сучасних соціальних і культурних реаліях. В результаті ми розпочали програму «Академія. Підвалини», щоб практично дослідити контекст, який визначає функціонування закладів мистецької освіти в Україні та принципів мистецької освіти. Починаючи із цього тексту, серією розмов ми будемо продовжувати спостереження за наявною інституціоналізованою формою мистецьких академій із їхніми тяглостями та потенційностями, а також пошук експериментальних форм мистецької освіти в Україні.

У розмові брали участь Катерина Бадянова, Данііл Немировський, Альона Мамай, Лада Наконечна, Денис Панкратов, Олександр Резніков, Анна Самар.

Простори виграли грант Міністерства оборони США

NGA sealОновлене видання "Простори" встигло до свого виходу онлайн отримати грант Міністерства оборони США на підтримку культурних проектів в Україні. "Простори" перемогли в конкурсі на фінансування, у якому взяли участь понад 140 культурних проектів із 40 країн третього та другого світів. 

Ціль гранту: підтримка біологічної лабораторії сайту "Простори", де розроблятимуться нові препарати, що мають подолати старіння людини, втрату пам'яті та смерть. Редактор "Просторів", художник Микита Кадан, коментує цей успіх так: “Наші практики мають глибокі зв’язки із традиціями лабораторної роботи. Це фінансування стане викликом, але не таким, що його не подолаєш спільними зусиллями”. Художник також зауважує: “Як давно відомо, за допомогою грантової системи сили пекла виходять на землю аби допомогти людині. Кому як не українській мистецькій спільноті знати про це”

Євгенія Бєлорусець, що наразі є відповідальною редакторкою, зазначає, що цим успіхам видання завдячує завзятості редакторів, яким неабияк кортілося заробляти своєю діяльністю у сфері мистецтва та культури України. “Коли ми подавалися на цей грант, то не усвідомлювали, що тепер дійсно доведеться будувати лабораторію”, - підкреслює редакторка.